ISU KEKURANGAN
GURU PAKAR DI SABAH DAN SARAWAK
1.0 Pengenalan
Malaysia merupakan sebuan negara membangun yang sangat
menitik beratkan aspek-aspek yang menjamin kualiti pembangunan. Antaranya ialah
penekanan terhadap pendidikan yang mana ia merupakan pendukung utama kejayaan
pencapaian visi dan misi negara dalam mengejar status negara maju tahun 2020.
Kemajuan yang dituju berfokus kepada segenap aspek
pembangunan, ekonomi, sosial dan rohani, moral dan etika kearah membentuk
masyarakat global dan mampu bersaing di peringkat antarabangsa serta bersatu
padu, demokratik, liberal dan dinamik. Ini juga merupakan misi utama yang
digariskan dalam Akta Pendidikan 1996 oleh Kementerian Pendidikan Malaysia pada
tahun 2001 iaitu melahirkan pendidikan bertaraf dunia dan bermutu bagi
merealisasikan potensi individu sepenuhnya dan mencapai Aspirasi Negara.
Dalam mencapai kemajuan, usaha meningkatkan kualiti
pendidikan merupakan suatu cabaran utama berdasarkan visi dan misi yang telah
ditetapkan. ‘Dalam abad ke-21 ini, negara menghadapi cabaran baru kesan
daripada globalisasi, liberalisasi, pengantarabangsaan dan perkembangan
teknologi maklumat dan komunikasi (TMK), (Standard Guru Malaysia, Bahagian
Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia)
“… as the most
significant and costly resource in school, teachers are central to school
improvement efforts. Improving the efficiency and equity of schooling depends,
in large measure, on ensuring that competent people want to work as a teachers,
that their teaching is of high quality, and that all students have access to
high quality teaching.”
(Organization for
Economic Co- Operation and Development; Petikan Daripada Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan KPM 2007; hal. 106)
Penyataan ini menunjukkan kepentingan status profession
perguruan yang perlu pada satu taraf yang sepatutnya bagi menjadikan pengajaran
dalam bilik darjah lebih menarik dan mampu melahirkan murid yang mempunyai
kualiti sebagaimana yang digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
"Pendidikan di Malaysia
adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,
masyarakat dan negara."
(Falsafah Pendidikan kebangsaan,
FPK)
Walaubagaimanapun, hasrat dalam
merealisasikan apresiasi Negara melalui visi dan misi ini tidak mudah untuk
dikecapi. Pelbagai rintangan dan kekangan yang perlu dihadapi samada pada
peringkat kementerian khususnya guru sendiri yang merupakan pendukung utama
visi dan misi pendidikan Negara.
2.0 Konsep
Guru Pakar merupakan suatu usaha oleh KPM untuk
mengiktiraf guru yang mempunyai kemahiran, kepakaran dan cemerlang dalam mata
pelajaran atau opsyen pengkhususan masing-masing. Mereka ini juga dikenali
sebagai Guru Cemerlang (GC). Tujuan pengkiktirafan ini adalah bagi
mempertingkatkan pencapaian kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P) di
sekolah.
Sebagaimana yang ditetapkan dalam Standard Guru
Malaysia (SGM) berkaitan tahap pencapaian kompetensi professional yang patut
dicapai oleh guru untuk menjamin dan mengekalkan pendidikan yang berkualiti
kepada warganegara Malaysia kini dan akan datang. SGM akan dapat memastikan
guru yang dihasilkan mempunyai kompetensi yang tinggi dalam aspek amalan nilai
professionalism keguruan, pengetahuan dan kefahaman serta kemahiran pengajaran
dan pembelajaran. (Standard Guru Malaysia, SGM, Bahagian Pendidikan Guru, KPM).
Disamping itu guru pakar ini akan menjadi role model kepada guru lain agar
hasrat KPM dalam melahirkan ramai guru pakar atau cemerlang dapat
direalisasikan dengan bantuan guru sendiri.
Guru Cemerlang ialah guru yang mempunyai
pengetahuan, kemahiran dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran khususnya
dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Guru Cemerlang juga sentiasa
berdedikasi dan bermotivasi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang
cemerlang secara berterusan.
Tahap kecemerlangan guru ini
dinilai dari pelbagai aspek antaranya ialah peribadi, potensi, hasil kerja,
komunikasi, pengetahuan dan kemahiran serta sumbangan pendidikan.
Tahap kecemerlangan pertama dinilai dari segi
kualiti peribadi. Guru Cemerlang ialah guru yang mempunyai sahsiah yang
terpuji, berketrampilan dan berpegang teguh kepada etika perguruan dan etika
perkhidmatan awam serta peka dan prihatin terhadap keperluan pelajar yang dapat
menjadi role-model kepada warga
pendidik.
Kedua ialah dari segi pengetahuan dan kemahiran.
Sebagai Guru Cemerlang, adalah satu keperluan bagi menguasai dan menghayati
kandungan matapelajaran atau bidang pengkhususan dan kepakarannya, menjadi
pakar rujuk pengajaran dan pembelajaran, bijak mengurus masa, bahan sumber,
alat pengajaran dan pembelajaran, mampu mengenal pasti keperluan dan masalah
pembelajaran pelajar serta menyediakan program tindakan susulan, berpengetahuan
dan berkemahiran dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi.
Aspek ketiga ialah hasil kerja dimana Guru Cemrlang
ialah guru yang berupaya meningkatkan hasil pembelajaran (learning outcomes)
kearah membangunkan potensi pelajar selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Hasil kerja ini bergantung kepada kreativiti guru dalam
mempelbagaikan bahan mengajar yang mampu memudahkan pemahaman murid serta mampu
menarik minat murid untuk belajar.
Aspek keempat ialah komunikasi dimana Guru Cemerlang
ialah guru yang memiliki kemahiran komunikasi yang tinggi serta berkemampuan
menyampaikan idea dan mesej dengan berkesan dalam pelbagai situasi. Komunikasi
sebagai seorang guru perlulah jelas serta mampu dijalankan bukan sekadar satu
hala. Seorang guru mestilah mampu berkomunikasi dengan kesemua murid serta
rakan sejawat secara efektif.
Aspek seterusnya ialah potensi seseorang guru itu
sendiri. Seorang Guru Cemerlang perlulah berwawasan, proaktif, mempunyai
inisiatif, bersifat responsif dan inovatif dalam merangka dan menjalankan tugas
sebagai pendidik.
Sebagai guru cemerlang juga, sumbangan kepada
kemajuan pendidikan Negara adalah perlu kerana mereka berupaya menjana idea
baru dalam mata pelajaran atau bidang pengkhususan masing-masing dan berkongsi
idea tersebut bagi meningkatkan mutu pendidikan Negara.
Sebagaimana yang dinyatakan dalam domain profession
Standard Guru Malaysia (SGM), nilai-nilai yang ditekankan termasuklah menjaga
imej profession dengan keterampilan diri yang sesuai, kecintaan terhadap
profession dan menjaga integriti profession keguruan semasa menjalankan tugas.
Guru patut menjadi teladan kepada murid, rakan sejawat, dan masyarakat, dan
mengamalkan semangat kerja sepasukan. Selain itu, guru perlu mempunyai sikap
proaktif dalam melaksanakan amanah, berfikiran kreatif, dan sentiasa
bermotivasi serta berupaya merangsang minat belajar dalam kalangan murid. (Standard Guru Malaysia, SGM,
Bahagian Pendidikan Guru,KPM)
3.0 Ulasan
Isu
Persoalan utama yang menjadi isu
pada ketika ini ialah kekurangan guru berkepakaran dalam subjek kritikal Sains,
Matematik dan Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah khususnya sekolah di kawasan
pedalaman Sabah dan Sarawak. Isu ini diutarakan dalam akhbar Berita Harian bertarikh
21 April 2011 tulisan Mohd. Azrone Sarabatin yang bertajuk ‘Khidmat guru
tempatan terlatih diperlukan di Sabah dan Sarawak.
Dalam penulisan isu ini, penulis
membuka minda para pembaca tentang isu kekurangan guru yang berkepakaran
khususnya dalam mata
pelajaran kritikal terutama Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris di negeri Sabah
dan Sarawak. Kebanyakan tenaga pakar ini dibawa dari semenanjung Malaysia
semata-mata bagi membolehkan peluang yang sama dirasai murid-murid di Sabah dan
Sarawak dalam memperoleh pengajaran berkualiti dari guru berkepakaran serta
berkualiti sebagaimana murid-murid di semenanjung.
Suara pemimpin yang mendesak supaya
lebih ramai anak tempatan mengajar di negeri kelahiran sendiri serta
mengurangkan guru dari Semenanjung juga turut diutarakan. Perkara ini telah
membuka mata penulis untuk mendalami isu kekurangan guru pakar ini.
Disamping itu, penulis turut
menyatakan beberapa pendekatan dan inisiatif yang telah dijalankan oleh pihak
kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam usaha menangani
isu kekurangan guru pakar di kedua negeri ini. Terdapat juga saranan untuk
menambah institusi perguruan di sabah dan Sarawak oleh Presiden Kesatuan Guru
Sarawak (STU) yang mahu sasaran sekurang-kurangnya 50 peratus pendidik di Sabah
dan Sarawak meliputi anak tempatan direalisasikan segera.
3.0 Analisis Isu
Isu kekurangan guru pakar ini
timbul apabila segelintir
pemimpinnya, membuat desakan supaya lebih ramai anak tempatan mengajar di
negeri kelahiran sendiri dan mengurangkan guru dari
Semenanjung. Hakikatnya, Sabah dan Sarawak masih memerlukan guru dari
Semenanjung, terutama guru pakar berikutan mata pelajaran kritikal terutama
Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris yang masih belum mampu diisi guru
tempatan.
Pada pandangan para pemimpin ini,
perlantikan guru untuk mengajar di negeri kelahiran sendiri merupakan suatu
idea yang efektif dan perkara ini tidak dinafikan kerana mereka yang merupakan
anak jati lebih memahami budaya dan adat resam penduduk setempat. Mekipun
begitu, pada pandangan Kementerian Pendidikan yang lebih arif mengenai isu ini,
aspek yang dilihat lebih berbeza dimana tidak semua subjek mempunyai guru yang
mencukupi. Kebanyakan guru yang berkhidmat di Negeri Bawah Bayu dan Bumi Kenyalang
ini tidak mendapat peluang menjalani latihan lanjutan perguruan dan kursus-
kursus pemantapan professionalism tidak seperti guru-guru yang berkhidmat di Semenanjung.
Menteri
Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Sarawak, Datuk Masidi Manjun
pernah berkata, guru yang ditugaskan mengajar mata pelajaran terbabit
kebanyakannya tidak mahir dalam bidang berkenaan tetapi terpaksa memikul tugas
kerana ketiadaan guru mahir. Katanya, keadaan itu bukan saja menjejaskan
prestasi murid dan pelajar dalam ketiga-tiga mata pelajaran, malah memberi
kesan kepada pencapaian sekolah luar bandar, sekali gus mewujudkan jurang yang
besar dengan tahap akademik sekolah di bandar.
"Masalah
utama sekolah luar bandar di negeri ini ialah kekurangan guru mahir. Contohnya
guru yang mengajar Bahasa Inggeris tidak fasih berbahasa Inggeris, malah ada
guru tidak faham maksud ungkapan tertentu dalam bahasa Inggeris.
"Faktor
ini juga antara sebab pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam
Bahasa Inggeris (PPSMI) dipertikai kerana ramai guru yang mengajar subjek itu
tidak fasih bahasa Inggeris.
"Selagi
masalah ini tidak diatasi, selagi itulah jurang perbezaan pencapaian murid dan
pelajar sekolah luar bandar dengan sekolah di bandar akan terus
meningkat," Datuk Masidi
Manjun, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Sarawak,
merangkap Exco Pendidikan negeri.
Disamping itu, guru di sabah dan
Sarawak juga amat kurang melibatkan diri dalam penulisan dan pemeriksaan kertas
peperiksaan seperti Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah
Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan
Malaysia (STPM) yang sekali gus membataskan pengalaman mereka menjadi guru
pakar.
Selain itu, kekurangan guru atau
tenaga pendidik pakar di Sabah dan Sarawak ini juga diakibatkan oleh pertukaran
guru yang silih berganti. Ini jelas melalui tindakan guru yang baru menamatkan
pengajian di universiti atau institusi pendidikan seperti Institut Pendidikan Guru
(IPG), selepas tiga atau lima tahun mereka memohon untuk pulang ke Semenanjung
dan seterusnya mereka akan diganti dengan guru baru. Perkara ini menyebabkan
pelajar dua negeri ini terus ketinggalan kerana mereka sentiasa menerima guru
baru yang kurang pengalaman, manakala guru berpengalaman sentiasa bertukar
negeri lain yang hanya akan memanfaatkan pelajarnya.
Isu kekurangan guru pakar di Sabah
dan Sarawak ini juga wujud berikutan guru tempatan yang berpengalaman dan
cemerlang kebanyakannya ditawarkan memegang jawatan yang lebih tinggi seperti pegawai
pelajaran, pengetua, guru besar dan penolong kanan, sedangkan sepatutnya mereka
melanjutkan kursus pendidikan untuk menjadi guru pakar di kawasan mereka
sendiri.
“… as the most significant
and costly resource in school, teachers are central to school improvement
efforts. Improving the efficiency and equity of schooling depends, in large
measure, on ensuring that competent people want to work as a teachers, that
their teaching is of high quality, and that all students have access to high
quality teaching.”
(Organization for
Economic Co- Operation and Development; Petikan Daripada Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan KPM 2007; hal. 106)
Penyataan
ini menunjukkan kepentingan status profession perguruan yang perlu pada satu
taraf yang sepatutnya bagi menjadikan pengajaran dalam bilik darjah lebih
menarik dan mampu melahirkan murid yang mempunyai kualiti sebagaimana yang
digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Hasrat ini hanya mampu
dikecapi jika Negara mampu melahirkan guru- guru yang berkualiti serta
berkepakaran dalam bidang masing-masing.
4.0 Cara
Menangani Isu
Isu kekurangan guru pakar khususnya
di Sabah dan Sarawak ini dapat ditangani dengan wujudnya kerjasama pelbagai
pihak khususnya pihak Kemeterian Pelajaran Malaysia (KPM) serta guru-guru sendiri. Kerjasama
merupakan suatu yang utama dalam memacu kejayaan sesebuah organisasi. Bertrand Russell , (1872-1970)
menatakan, “The only thing that will redeem mankind is cooperation.” Ini memperkukuhkan
lagi akan peri pentingnya kerjasama bukan sekadar didalam sesebuah institusi, tetapi
juga bagi seluruh manusia sejagat.
4.1 Pihak Kerajaan (KPM)
KPM sememangnya behasrat untuk
melahirkan lebih ramai guru pakar supaya tahap kualiti pendidikan mampu
mencapai tahap sebagaimana yang diharapkan. Antara tindakan yang dilaksanakan
oleh KPM ialah dengan menyelaraskan usaha memperkasakan institusi pendidikan
menerusi jaringan kerjasama dengan Kementerian Pelajaran Luar Negara.
“KUALA
LUMPUR 18 Jun - Kementerian Pengajian Tinggi melalui Rangkaian Universiti
Teknikal Malaysia (MTUN) memeterai kerjasama strategik dengan Republik Ireland
bagi mengembangkan aktiviti pendidikan antara kedua-dua negara.” Utusan, 18 Jun
2012.
Laporan akhbar utusan ini
menunjukkan kerajaan sudah mengambil inisiatif dalam usaha memperkasakan institusi
pendidikan di Malaysia sebagai satu jaminan kualiti pendidikan yang mamapu
melahirkan kualiti graduan pada tahap yang memuaskan.
Selain itu, pihak kerajaan juga mengadakan
latihan dan pengukuhan kepakaran guru dalam menggubal, menyemak serta menambah
baik kurikulum aliran vokasional di sekolah. Bekas Timbalan
Menteri Pelajaran Malaysia Allahyarham Datuk Razali Ismail semasa merasmikan
Konvensyen Guru-Guru Vokasional dan Teknik 2008 di Port Dickson, negeri
Sembilan mengatakan perlunya ada usaha yang lebih mantap untuk memperkukuhkan
kurikulum pendidikan teknik dan vokasional bagi menghasilkan modal insan yang
berkemahiran, progresif dan dinamik.
Ini kerana ianya akan menjadi penentu kepada kejayaan bidang teknologi dan
industri Negara terutamanya untuk jangka masa panjang.
Disamping itu, program berkembar turut diadakan dengan
universitI luar Negara untuk pengajian TESL yang juga diadakan di IPG. Utusan Malaysia bertarikh 13 Februari 2009 menyatakan
bahawa kabinet telah meluluskan pelaksanaan Program Kembar Praperkhidmatan B.
Ed (TESL) antara Institusi Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan universiti luar
negara bagi pusingan ketiga. ‘Kelulusan itu selaras dengan usaha untuk menambah
bilangan guru Bahasa Inggeris yang fasih, berkualiti dan dapat menguasai ilmu
pengetahuan dengan baik.’ Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun
Hussein.
Sebagai
usaha mengurangkan masalah kekeuranga guru pakar ini, pihak kerajaan turut
melaksanakan program
pensiswazahan bagi guru-guru sekolah rendah dan menengah dimana program ini dijalankan tujuan untuk memenuhi
objketif Kerajaan Malaysia untuk memberikan peluang kepada 600,000 guru sekolah
rendah untuk memiliki Ijazah Pertama. Program ini akan dijalankan sehingga
tahun 2015 di mana guru-guru yang berumur sehingga 47 tahun diberikan
peluang keemasan ini.
Pihak
kerajaan turut melatih
guru untuk menjayakan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa inggeris. Program
untuk menjayakan matlamat ini diberi nama PPSMI yang menetapkan pengajaran dan
pembelajaran serta kurikulum Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris. Rasional kepada peralihan bahasa pengantar dalam
pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik daripada bahasa Melayu kepada
bahasa Inggeris adalah atas dasar keprihatinan kerajaan terhadap pembangunan
sumber tenaga manusia untuk mencapai taraf negara maju dan persiapan dari
peringkat awal persekolahan untuk bersaing dalam era globalisasi.
Disamping
itu, pihak kerajaan turut mengadakan kursus
dalam perkhidmatan khususnya bagi warga guru bagi mempertingkat ilmu
pengetahuan serta kualiti professionalisme keguruan sendiri agar wujudnya
pemantapan dalam sIstem pendidikan setaraf dengan tahap pendidikan di Negara
maju. Kursus dalam perkhidmatan ini lazimnya dijalankan di IPG dimana tenaga
pakar yang terdiri dari para pensyarah IPG digunakan.
Pengerusi Jawatankuasa Bersama,
Persatua-persatuan Guru Sabah dan Sarawak , William Gani Bina mengutarakan
hasrat beliau agar Kementerian Pelajaran menambah lagi dua IPG di Sarawak
masing-masing di Liwas dan Sri Aman sebagai tambahan kepada empat IPG sedia
ada. ‘Penubuhan dua IPG ini membantu melatih lebih ramai guru muda untuk
mengisi kekosongan yang ada dengan IPG Lawas yang bersempadan Sabah turut
dicadangkan mengambil guru dari negeri terbabit, katanya.
Akhir sekali ialah Program mentor-mentee dimana para guru yang berkepakaran dalam bidang
masing-masing membantu guru-guru lain yang
juga dari bidang yang sama dengan memberI bimbingan ilmu dan pengetahuan
tentang bagaimana kaedah dan strategi untuk memastikan keberkesanan pengurusan
di sekolah khususnya dalam bilik darjah.
4.2 Guru-guru
Disamping dasar-dasar serta segala
program yang telah dianjurkan oleh pihak kerajaan khususnya pihak KPM, warga
pendidik iaitu guru sendiri perlulah memainkan peranan semaksima mungkin dalam
usaha meningkatkan kecemerlangan diri sekaligus membantu negara menghadapi isu
kekurangan guru pakar khususnya dalam mata pelajaran kritikal Matematik dan Sains
di negeri Sabah dan Sarawak.
Justeru, beberapa perkara perlu
dititikberatkan dan adalah perlu bagi seseorang guru itu memiliki sifat-sifat
ini. Antaraya ialah dari aspek peribadi, pengetahuan dan kemahirian, hasil
kerja, komunikasi serta potensi guru itu sendiri.
Dari
aspek peribadi, seseorang guru perlulah
mempunyai sahsiah yang terpuji, berketrampilan dan berpegang teguh kepada etika
perguruan dan etika perkhidmatan awam. Guru juga perlu peka dan prihatin
terhadap keperluan pelajar serta mampu menjadi contoh tauladan atau role-model kepada rakan pendidik lain.
Sebagaimana yang digariskan dalam SGM, ‘guru patut memartabatkan profession
keguruan dengan memelihara keterampilan diri. Keterampilan guru memberi satu
gambaran bahawa guru sememangnya mempunyai ilmu dan kemahiran yang tinggi serta
nilai nilai diri yang positif dan minda yang sihat’. Standard Guru Malaysia
(SGM), KPM. Menurut Ragbir Kaur (2007) guru harus membentuk para murid untuk
memiliki akhlak yang mulia dan mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi.
Guru juga perlu memiliki ilmu pengetahuan dan
kemahiran semaksima mungkin khususnya berkaitan kandungan matapelajaran atau
bidang pengkhususan dan kepakarannya, menjadi pakar rujuk pengajaran dan
pembelajaran. Guru juga perlu bijak mengurus masa, bahan sumber, alat
pengajaran dan pembelajaran, mampu mengenal pasti keperluan dan masalah
pembelajaran pelajar serta menyediakan program tindakan susulan, pengetahuan
dan kemahiran dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi juga amat perlu.
Dalam usaha ini, guru boleh menyertai program pendidikan Intel iaitu Teach to the Future. Program ini
merupakan tajaan syarikat Intel dimana modul dan program yang mampu menjana
kreativiti dan inovasi guru disediakan. Modul yang disediakan menuntut guru
melakukan perubahan dalam P&P dan menerima pelbagai latihan supaya mahir
menggunakan powerpoint, animasi
seerta video cakera padat (VCD) yang bersesuaian.
Disamping itu, guru juga perlu berupaya mempertingkatkan
hasil pembelajaran (learning outcomes) kearah membangunkan potensi pelajar
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Hasil kerja ini bergantung
kepada kreativiti guru dalam mempelbagaikan bahan mengajar yang mampu
memudahkan pemahaman murid serta mampu menarik minat murid untuk belajar. ‘guru
yang kreatif dan inovatif ialah guru yang berkemampuan dan berkebolehan
mencipta dan mencuba idea dan kaedah baru untuk meningakatkan nilai tambah
kualiti P&P. guru patut lebih kreatif dan inovatif dalam mengamalkan sifat
ingin tahu dankemahuann meningkatkan ilmu’. Standard Guru Malaysia (SGM), KPM.
Aspek lain yang diperlukan oleh seorang guru ialah
memiliki kemahiran komunikasi yang tinggi serta berkemampuan menyampaikan idea
dan mesej dengan berkesan dalam pelbagai situasi. Kemahiran ini perlulah wujud
dari segi interpersonal mahupun intrapersonal. Komunikasi sebagai seorang guru juga
perlulah jelas serta mampu dijalankan bukan sekadar satu hala. Seorang guru
mestilah mampu berkomunikasi dengan kesemua murid serta rakan sejawat secara
efektif. ‘guru patut yakin dandapat berkomunikasi dengan orang lain secara
berkesan dengan mengamalkan kesantunan bahasa demi memelihara keharmonian.
Secara peribadi, guru sentiasa bermuhasabah dalam usaha menambah baik diri
secara berterusan’. Standard Guru Malaysia (SGM), KPM.
Aspek terakhir ialah potensi seseorang guru itu
sendiri dimana mereka perlu berwawasan, proaktif, mempunyai inisiatif, bersifat
responsif dan inovatif dalam merangka dan menjalankan tugas sebagai pendidik.
Seorang guru tidak seharusnya bergantung kepada pendekatan sedia ada
semata-mata. Mereka juga perlu bijak dalam memanipulasi strategi-stategi
pengajaran agar sesuatu yang baru dapat dicetuskan. Jika hanya bergantung
kepada pendekatan yang sama, berkemungkinan murid-murid sendiri akan merasa
bosan sekaligus menggugat pencapaian objektif pengajaran guru.
5.0 Kesimpulan
Secara
keseluruhannya, dapat dilihat bahawa usaha untuk mengatasi kekurangan guru berkepakaran dalam subjek kritikal Sains, Matematik dan
Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah khususnya sekolah di kawasan pedalaman Sabah
dan Sarawak ini perlu
didukung oleh semua pihak. Menurut Dr. Muhammad Hassan Abdul Rahman iaitu
Timbalan Dekan Pelajar dan Pembangunan, Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti
Putra Malaysia (UPM) beliau menegaskan dalam usaha untuk memartabatkan
profession keguruan selain daripada peranan pihak Kementerian Pelajaran,
Persatuan Perguruan, dan masyarakat, guru juga sebenarnya mempunyai
tanggungjawab yang besardalam mempertingkatkan aspek keprofessionalan dengan melengkapkan
diri dengan pelbagai jenis ilmu dan kemahiran yang tinggi.
No comments:
Post a Comment