|
KUCHING
12 Jan. – Seorang pengetua sekolah didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini
atas tuduhan menerima rasuah RM12,000 sebagai balasan mengemukakan sokongan
terhadap penilaian prestasi dan mempercepatkan bayaran tuntutan seorang
pembekal makanan tiga tahun lalu.
Junaidi
Zulkipli, 58, yang kini merupakan Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK)
Tebedu, Serian bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan atas
tuduhan tersebut.
Mengikut
pertuduhan, Junaidi didakwa melakukan kesalahan itu kira-kira pukul 8 pagi, 16
Februari 2009 ketika dia menjadi Pengetua SMK Pesantren Abdul Taib Mahmud,
Sadong Jaya.
Dia
dituduh menerima wang suapan daripada Saiful Bahri Ahmad Adibi melalui penyelia
sekolah, Norassimah Kassim sebagai dorongan memberi sokongan terhadap prestasi
pembekal makanan itu serta mempercepatkan proses tuntutannya dalam Pesanan
Kerajaan (LPO) bagi Januari 2009.
Tertuduh
didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Pencegahan Rasuah 2009 dan boleh dihukum di
bawah Seksyen 24 akta yang sama.
Jika
sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun, denda
RM10,000 atau tidak kurang lima kali ganda nilai suapan, bergantung kepada yang
mana lebih tinggi.
Pendakwaan
dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Law Chin How manakala tertuduh
diwakili peguam Mejar (B) Osman Ibrahim.
Hakim
Ahmad Azhari Abdul Hamid membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan
RM10,000 beserta seorang penjamin tempatan sementara menunggu perbicaraan pada
2 April depan.
|
1.0 Pengenalan
Perguruan
bermaksud pekerjaan sebagai guru. Guru juga salah satu kerjaya atau profesion sebagaimana
halnya dengan kerjaya-kerjaya yang lain dalam masyarakat seperti guaman, akauntan,
perubatan, kaunseling, kejuruteraan, perniagaan dan sebagainya. Sebagai sebuah profesion
keguruan, ia tertakluk kepada pelbagai syarat yang dikenakan seperti kod etika
dan sebagainya yang bertujuan melahirkan modal insan guru yang berkualiti,
berketerampilan, terpuji dan dapat menjadi model yang unggul kepada pelajar-pelajarnya
. Menurut Hasan,(2002) Guru perlu mempunyai tatasusila yang tinggi dan
berkomitmen menjalankan tugas sebagai pendidik yang baik.
Sepanjang
tahun 1995 hingga tahun 2008, sebanyak 41 kes keruntuhan moral membabitkan guru
dilaporkan (Utusan Malaysia, 18 September 2008) termasuklah perbuatan sumbang
mahram dan bersekedudukan. Media juga turut melaporkan kes-kes lain seperti
guru memukul murid, guru besar menyembunyikan kes-kes disiplin, guru menyebarkan
ajaran anti kerajaan dan sebagainya yang telah menarik perhatian umum serta menguji
kredibiliti profesion perguruan. Pendedahan-pendedahan salah laku guru boleh mengakibatkan
kewibawaan profesion perguruan tergugat pada mata umum. Hal ini bertentangan
dengan peranan dan tatasusila dan kod etika perguruan di Malaysia yang menyatakan
guru perlu mematuhi kod etika perguruan iaitu menjalankan tanggungjawabnya guru
kepada pelajar, ibu bapa pelajar, rakan sejawat dan masyarakat dan Negara.
Bidang
keguruan merupakan satu bidang yang professional kerana guru adalah seorang yang mendapat latihan yang
khusus, berpengetahuan luas dan pakar dalam bidang yang diceburi serta ada kod
etika yang tersendiri oleh itu, ciri-ciri professional yang perlu diamalkan
oleh seorang guru adalah cekap dan mempunyai pengetahuan yang mendalam
dalam bidang yang diceburi dan adanya kod etika yang mengawal tingkah laku
guru.
Guru juga tidak terlepas
dari isu penyalahgunaan wang di sekolah. Pelbagai urusan yang melibatkan wang
di sekolah seperti wang SUWA ,wang kantin, wang koperasi dan banyak lagi urusan
kewangan di sekolah . Selain itu, kegiatan penyalahgunaan wang juga boleh
dilakukan dengan cara mengemukakan tuntutan elaun perjalanan yang mengandungi
butiran palsu. Oleh itu, urusan mengemaskini kewangan dari segi audit dan pengauditan
adalah satu urusan yang penting dan perlu diuruskan dengan teliti oleh pihak
sekolah. Guru besar perlu mengkaji dan menilai
operasi pengurusan kewangan sekolah diuruskan dengan teratur bagi memastikan
dasar, peraturan dan undang-undang yang digubal oleh Kementerian Pendidikan
dipatuhi oleh semua guru.
2.0 Punca berlaku masalah rasuah dan
penyalahgunaan wang dalam kalangan guru
Semakin banyak isu mengenai penyalahgunaan wang di kalangan guru
disiarkan dalam media massa. Antara contoh lain
penyalahgunaan wang yang berlaku di sekolah adalah seperti memaksa murid membeli
buku aktiviti tambahan untuk dapatkan komisyen daripada pengedar, melakukan pembelian tanpa mengikut tatacara pembelian, mengemukakan
tuntutan perjalanan yang mengandungi butiran yang palsu, guru mengutip yuran khas daripada pelajar tetapi tidak menyerahkannya kepada pihak sekolah
dengan tujuan membelanjakan wang tersebut untuk kepentingan diri,
guru tidak mengeluarkan resit bagi setiap pembayaran yang dilakukan murid
dan banyak lagi.
Ada beberapa sebab kenapa masalah ini berlaku
dalam kalangan guru . Pertama adalah berpunca dari sikap guru itu
sendiri yang mempunyai sikap tamak dan ingin hidup mewah. Ini juga akibat
daripada guru itu sendiri yang tidak mahir menguruskan kewangan diri dan tidak
dapat membezakan antara keperluan dan kehendak. Apabila tamak dan kehendak yang
tidak kesampaian menguasai diri, maka guru menjadi gelap mata dan bertindak
menggelapkan wang yang telah diamanahkan kepadanya. Ini berkait rapat
dengan penghayatan nilai murni dan keimanan dalam diri. Guru yang menyalahgunakan
wang tidak mengamalkan nilai kejujuran dalam hidup dan lemah untuk
menghadapi setiap masalah yang wujud dalam kehidupannya.
Punca
yang kedua mengapa masalah ini boleh berlaku adalah dari pihak pentadbir.
Pihak pentadbir perlulah sentiasa menguruskan kewangan organisasinya dengan
penuh akauntabaliti. Hal ini kerana audit dan pengauditan adalah perkara penting dalam
pengurusan sesebuah organisasi. Pentadbir perlu memastikan setiap laporan audit
yang dihasilkan oleh kakitangannya dibuat dengan berkualiti dan telus. Hal Ini
supaya dapat meningkatkan akauntabiliti
awam bagi mencapai kecemerlangan pengurusan kewangan. Kepimpinan pentadbir yang lemah dan kurang
serius dari segi
penyelenggaraan dokumen dan rekod serta penyediaan penyata dapat memberi ruang
kepada kakitangan untuk mengambil kesempatan dan menyalahgunakan wang.
Pengurusan pentadbiran yang lemah menyebabkan guru tidak gentar akan hukuman dan tindakan
yang dikenakan oleh pihak pentadbir. Selain itu, terdapat juga segelintir
pihak pentadbir yang kurang jelas mengenai prosedur
pengurusan kewangan di sekolah dan bersikap lepas tangan kepada pihak kerani
bagi menguruskan segala prosedur kewangan di sekolah. Hal ini juga menyebabkan
masalah ini semakin parah dan berleluasa di sekolah.
Punca ketiga ialah
kelemahan dari sistem pengurusan Jabatan Audit itu sendiri. Seringkali aduan
daripada pihak -pihak tertentu terhadap pengurusan kewangan sekolah tidak
dihiraukan oleh Jabatan Audit. Di peringkat sekolah , kedengaran berita-berita
liar tentang pengurusan kewangan yang lemah. Contohnya pembelian penyapu
sehingga RM 18.00 sebatang . Aduan ini tidak sampai ke Jabatan Audit . Tidak
ada saluran yang kemas berhubung dengan aduan penyelewengan . Jika sampai
sekalipun tindakan tidak tegas , senyap , pengap dan berlalu begitu sahaja.
Antara alasan yang sering diberikan ialah ada resit pembayaran. Pada akhirnya
guru atau ibu bapa yang mengadu akan berasa bosan dan kecewa. Mereka tidak
ambil peduli lagi. Perasaan marah kepada pengurusan kewangan sekolah yang lemah
ditujukan kepada pihak akhbar supaya mendedahkan berita tersebut. Sepatutnya
segala aduan direkodkan dengan lengkap. Jika ada surat layang , gossip atau
berita yang tersiar di dalam surat khabar , Jabatan Audit atau Badan Pencegah
Rasuah (BPR ) boleh terus membuat penyiasatan.
3.0 Implikasi rasuah dan penyalahgunaan
wang di sekolah
Jika
isu penyalahgunaan wang dalam kalangan guru masih tidak dapat di atasi, ia akan
memberikan kesan yang sangat buruk kepada profesion keguruan, masa depan murid,
dan juga kepada negara.
Disebabkan
nila setitik rosak susu sebelanga. Itulah ungkapan yang sesuai diungkapkan di
dalam masalah ini. Akibat daripada perbuatan segelintir guru yang bermasalah,
bidang profesion keguruan ini tidak lagi dipandang mulia dan juga mencemarkan
integriti semua guru di negara ini. Profesion keguruan ini sepatutnya disanjung
tinggi dan perlu dipandang tinggi setanding dengan profesion yang lain seperti
profesion kejuruteraan, guaman dan juga perubatan. Kepercayaan ibu bapa
terhadap guru untuk mendidik anak-anak mereka juga semakin goyah akibat
daripada pelbagai masalah guru. Ibu bapa akan lebih berani untuk mencari salah
laku guru dan mempertikaikan setiap perbuatan guru. Oleh itu, cabaran yang
dihadapi oleh guru menjadi semakin sukar akibat daripada campur tangan ibu bapa
dalam setiap urusan sekolah.
Selain
itu, kecemerlangan sesebuah sekolah tidak akan dapat dicapai jika terdapat
masalah penyalahgunaan wang dalam urusan sekolah. Sekolah tidak dapat
melahirkan guru yang mematuhi etika dan tiada ciri-ciri guru yang professional
seperti cekap, amanah dan integriti. Kebocoran dalam urusan kewangan yang
berlaku di sekolah akan mengakibatkan timbul pelbagai masalah lain. Contohnya
seperti murid dibebankan dengan pelbagai bayaran, kurangnya alatan dan bahan di
sekolah, pelbagai aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan dan juga
timbul sikap prejudis dan menunding jari dalam kalangan guru di sekolah.
Kesannya
kepada negara pula ialah misi pendidikan negara untuk melahirkan murid yang berpengetahuan,
berkeyakinan tinggi, dan bersahsiah tidak akan dapat dicapai. Jika para guru
sendiri tidak mempunyai sikap jujur, amanah dan cekap maka ia akan mempengaruhi
pembentukan peribadi murid. Guru merupakan sebagai role model bukan sahaja kepada murid malah kepada masyarakat. Oleh
itu, guru perlu menunjukkan teladan yang baik supaya dapat dicontohi oleh murid
dan juga masyarakat. Negara akan kekurangan rakyat yang berilmu pengetahuan dan
bersahsiah untuk mentadbir negara pada masa akan datang.
Kesan
yang terakhir ialah, kegiatan penyalahgunaan wang ini juga secara tidak sedar
boleh mewujudkan masalah lain seperti rasuah. Hal ini kerana apabila terdapat
pihak yang mengetahui tentang penyalahgunaan wang di sekolah dan mengugut
memberikan wang supaya tidak membongkarkan rahsia tersebut. Kerajaan telah
melakukan pelbagai tindakan untuk mengatasi masalah ini tetapi ianya masih
berleluasa. Ini berlaku diatas beberapa faktor iaitu antaranya ada sesetengah
pihak yang tidak memberi kerjasama terutamanya mereka dari golongan yang mempunyai
wang. Akibat wang yang didapati dengan bekerja keras hanya digunakan untuk
melakukan tindakan buruk iaitu dengan merasuah orang lain. Tindakan ini umpama
membakar duit sendiri. Tindakan yang lebih keras sepatutnya diberikan
kepada mereka yang masih tidak mengerti tentang nilai-nilai integriti
yang perlu ada dalam diri setiap manusia dan bukannya dengan mementingkan diri
sendiri dengan memakan hasil kerja keras orang lain. Setiap orang perlu
menasihati antara satu sama lain supaya mereka sedar dan sentiasa ingat. Kita
tidak patut membiarkan mereka terkapai-kapai dalam kegelapan dan dalam
pemikiran mereka yang tersalah itu.
4.0
Langkah mengatasi isu rasuah dan penyalahgunaan wang
Menyedari
hakikat ini, maka langkah yang sesuai dan berkesan perlu diambil. Pertama,
pihak pentadbir perlu mempertingkatkan lagi sistem pemantauan
(monitoring) dan susulan yang sedia ada supaya lebih berkesan dan cekap dengan
cara sentiasa memeriksa Buku Tunai dan Buku Resit bagi mengelakkan daripada berlakunya penyelewengan dan penyalahgunaan wang sekolah. Seterusnya
guru besar hendaklah mengambil tindakan segera terhadap segala kelemahan yang
dibangkitkan, menyelia tugas-tugas pungutan wang di sekolah dengan lebih cekap bagi
mengelakkan penyelewengan dan penyalahgunaan pendapatan sekolah, membuat penyelidikan yang rapi terhadap guru-guru
di bawah jagaan bagi memastikan mereka memahami undang - undang, peraturan kewangan,
pekeliling - pekeliling dan arahan - arahan yang diedarkan dari masa ke semasa supaya
dapat melaksanakan tugas dengan lebih cekap dan akhir sekali guru besar hendaklah peka terhadap teguran dan nasihat audit agar dapat
mempertingkatkan kualiti pengurusan kewangan di sekolah.
Rakan
sejawat juga memainkan peranan penting dalam membendung masalah ini dengan cara memberi nasihat kepada rakan yang
menyalahgunakan wang di sekolah. Berikan nasihat kepada rakan supaya menyedari
akan kesalahan yang telah dilakukan dan memastikan rakan segera meninggalkan
kegiatan tersebut. Laporkan kepada pihak pentadbiran tentang kesalahan yang telah
dilakukan oleh rakan serta tidak bersubahat dalam menyalahgunakan wang.
Tunjukkan contoh teladan yang baik dan membantunya mencari jalan untuk
meninggalkan perbuatan rasuah tersebut.
Sesungguhnya jika hal ini dibiarkan ia akan menjadi semakin berleluasa
dan semakin parah. Oleh itu, guru juga seharusnya bijak memilih kawan agar
tidak tersilap langkah terpengaruh dan terjebak di dalam kegiatan rasuah ini.
Langkah
ketiga ialah bergantung kepada individu itu sendiri untuk berubah. Guru yang terlibat
dalam penyalahgunaan wang perlu sentiasa bermuhasabah diri dan hidup mengikut kemampuan
kewangan diri sendiri. Guru perlu pandai dalam menguruskan urusan kewangan
diri dan keluarga. Sentiasalah menabung dan menyimpan wang untuk digunakan di
waktu kesusahan pada masa akan datang. Perbelanjaan perlu dilakukan dengan cara
yang berhemah dan tidak mengikut kehendak dan tidak membanding-banding dengan
penjawat awam yang lain. Dengan adanya simpanan, guru dapat menggunakan
simpanan tersebut apabila berada dalam kesusahan dan apabila mengalami
kecemasan. Guru tidak perlu berada dalam keadaan yang terdesak dan tertekan
untuk mendapatkan wang dan menjadikan guru hilang pertimbangan untuk
menyalahgunakan wang sekolah.
Langkah
yang seterusnya untuk mengatasi masalah kes penyalahgunaan wang ialah kerajaan
haruslah menanam nilai-nilai murni ke dalam diri pegawai-pegawai kerajaan.
Sebagai contoh, kerajaan haruslah menganjurkan kursus untuk pegawai kerajaan
dan pegawai swasta menyertai supaya dapat menaikkan potensi mereka semasa
menjalankan tugasan mereka dalam pejabat. Dengan itu, kandungan dalam kursus
yang dianjurkan ini haruslah mengandungi aspek pembangunan rohani yang
berteraskan ajaran agama. Ini juga dapat menggalakkan pegawai kerajaan supaya
mereka boleh berpegang teguh kepada agama masing-masing.
Langkah
yang seterusnya untuk mengatasi maslah kes ini ialah kerajaan haruslah menguatkuasakan
undang-undang untuk mencegah kes rasuah dan jenayah wang yang semakin banyak
dalam negara ini. Oleh itu, satu operasi dan evolusi yang sistematik dan
terancang mestilah dirangka supaya dapat membantu menyiasat sesiapa pegawai
kerajaan yang terlibat dalam kes rasuah ataupun penyalahgunaan wang.
Operasi-operasi yang dianjurkan ini perlulah mendapat kerjasama dan galakkan yang
banyak kakitangan awam mahupun swasta. Bukan sahaja kurangnya pemahaman tentang
masalah ini yang membawa penularan gejala sosial ini tetapi masalah ini turut
mempunyai kaitan dengan penguatkuasaan undang-undang yang dikatakan lemah dalam
sistem perundangan negara kita. Tindakan mahkamah mengenakan hukuman yang
dianggap ringan kepada pesalah-pesalah berbanding dengan jumlah wang yang
diambil oleh mereka telah memberikan satu pandangan negatif terhadap
keupayaan sistem kehakiman kita untuk menangani isu ini. Hukuman yang ringan
ini dikatakan menjadi motivasi kepada pihak-pihak tertentu untuk mengambil
risiko melakukan penyalahgunaan wang.
5.0 Rumusan
Kesimpulannya,
pembangunan sahsiah merupakan satu fokus yang
begitu penting terutamanya dalam konteks pendidikan yang melibatkan para
pendidik. Menurut Abdul Jalil (1998), pembangunan sahsiah yang sempurna
sebagaimana yang dikehendaki oleh ajaran agama dan nilai-nilai budaya dalam
masyarakat dengan pembangunan intelektual merupakan kejayaan kepada masyarakat dan
negara. Ia merupakan satu wadah pengisian dalam kehidupan individu yang
melibatkan aspek rohani, jasmani, intelek dan emosi iaitu selaras dengan
matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Perubahan yang positif akan membentuk individu yang berdikari dengan
segala nilai positif yang murni. Pembangunan sahsiah juga membawa makna membina
akhlak, peribadi dan tingkah laku dengan matlamat menjadikan seseorang itu
bertamadun, intelek, murni dan berdaya maju (Mohd Nasir etal. 2006)
Sikap
integriti perlu berada kukuh dalam diri para guru. Integriti iaitu bukti atau
kualiti kejujuran dan mempunyai prinsip nilai-nilai moral yang tinggi juga perlu
wujud dalam setiap diri umat manusia. Walaupun era telah berubah dari masa
kemasa, tapi nilai hati budi serta sifat jujur tidak patut diubah kerana
itulah nilai yang patut diikuti oleh setiap tamadun, iatu nilai
integriti. Amalan penyalahgunaan wang yang bertentangan dengan nilai ini semestinya
akan diusahakn cara untuk melupuskannya dan sebagai alternatif ke-3 iaitu
ibubapa patut memberikan contoh yang baik kepada anak-anak. Sebagai anak
pula, kita perlu mematuhi ibubapa kita dan menjaga nama baik keluarga.
Sebagai
seorang guru yang bertanggungjawab, kita perlu membanteras amalan yang
tidak bermanfaat ini. Kita perlu buktikn bahawa penyalahgunaan wang ini
tidak berguna dan hanya memburukkan lagi keadaan. Kita telah diberikepercayaan
untuk dipatuhi bukan untuk dikhianati, jadi hargailah kepercayaan yang diberikan
oleh orang lain.
Secara
kesimpulannya, guru sebagai penjawat awam perlu berpegang teguh
kepada kod etika yang telah digariskan. Isu – isu pelanggaran kod etika keguruan seperti isu
penyalahgunaan wang disekolah perlu dibendung daripada terus menular
kerana ianya membawa kesan yang buruk terhadap profesion keguruan, pembangunan
modal insan dan masa depan anak bangsa. Kod etika keguruan adalah
untuk dihayati dan dipatuhi bagi mengawal tingkahlaku guru serta demi menjaga
imej profesion perguruan. Jika para guru itu sendiri yang tidak mematuhinya
maka etika keguruan itu hanyalah sekadar perhiasan sahaja.
Pada
masa kini, bukan murid sahaja yang berubah dan bergerak pantas selari dengan perkembangan
teknologi malah guru juga turut sama berubah sehinggakan meninggalkan
nilai-nilai moral yang baik. Guru seharusnya memastikan nilai moral dan sahsiah
itu tetap kukuh dalam diri murid walau arus perubahan tetap berlaku.
Oleh
itu, semua pihak harus bekerjasama iaitu, para guru, sekolah dan masyarakat
bagi memastikan isu – isu ini dapat diselesaikan dengan segera. Pihak masyarakat
tidak seharusnya terus memberi hukuman kepada profesion guru dengan memandang
serong terhadap semua guru walaupun mereka tidak bersalah. Pihak sekolah pula
haruslah sentiasa peka dengan sistem pengurusan sekolah dan memastikan semua
guru di sekolah mematuhi etika perguruan dengan baik . Pihak sekolah juga perlu
tegas dalam mengenakan sebarang tindakan terhadap guru bermasalah supaya isu
penyalahgunaan wang ini tidak berulang lagi. Dengan itu, kita berharap agar
profesion keguruan ini terus dihormati dan dipercayai.
No comments:
Post a Comment