1.0 PENGENALAN
Dewasa
ini, pelbagai perubahan dan inovasi yang berlaku pada abad ke-21 telah memberi
kesan pada profesion pendidikan yang masih terikat dengan ideologi pedagogi
yang konservatif dan pendekatan pengurusan pendidikan yang kurang responsif terhadap
perubahan yang berlaku. Profesion keguruan di Malaysia yang sedang melangkah ke
alaf baharu berhadapan dengan berbagai-bagai cabaran, krisis, harapan dan
jangkaan, isu profesionalisme, kualiti dan prestasi guru, kecemerlangan
pendidikan dan dorongan bekerja, serta budaya cemerlang dalam pendidikan. Golongan yang terlibat dengan pendidikan tidak terlepas
daripada tanggungjawab untuk memimpin, sama ada kepemimpinan di dalam kelas,
panitia mahupun peringkat sekolah. Di samping itu, setiap pendidik juga harus
berusaha untuk meningkatkan perkembangan profesionalisme mereka akibat
perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan.
Isu mengenai beban tugas guru seringkali kita
lihat terpampang di dada-dada akhbar.
Terdapat juga satu email yang berbunyi 'teruknya pelajar sekarang. Cikgu
dihamun dengan perkataan tidak senonoh seperti 'babi' dan 'gila' didepan guru
tanpa rasa bersalah' oleh MINIMAY:BH13237. Alangkah malangnya profesion ini,
sehingga dimaki hamun sebegini. Dimanakah nilai murni yang ditekankan di
sekolah selama ini? Adakah ini satu penyebab kepada kegagalan sistem pendidikan
negara ini? Keseimbangan antara jasmani, emosi, intelek dan rohani dalam
falsafah pendidikan kebangsaan tidak dapat dicapai dimana aspek rohani dan
emosinya tidak dapat dihayati oleh murid.
Setiausaha Agung NUTP, Lok Yim Pheng juga
mengulas dengan terperinci mengenai tugas guru yang semakin bertambah dan
mencabar saban hari, minggu dan bulan. Pembangunan profesionalisme diri guru pula
sentiasa dituntut, komitmen guru sentiasa dipertikaikan sementara sebaliknya
pengorbanan guru kelihatan agak kurang ditonjolkan oleh masyarakat.
Kementerian Pelajaran Malaysia telah
melakukan pelbagai usaha dengan mengadakan pelbagai insentif daripada segi
kenaikan pangkat dan gaji serta elaun. Apa yang menjadi isu masa kini ialah
penghormatan yang ditagih daripada masyarakat umum. Ibu bapa seharusnya
memberikan penghormatan yang tinggi kepada kerjaya guru dengan memberikan
kerjasama yang tinggi demi memartabatkan profesion ini. Masyarakat tidak
seharusnya menyalahkan guru sahaja apabila terdapatnya sesuatu isu yang
melibatkan murid atau anak-anak mereka. Mereka perlu menangani masalah
yang timbul bersama-sama dengan guru secara permuafakatan dengan menggunakan
saluran yang tertentu dengan bijaksana.
Mengenai isu beban tugas yang semakin
bertambah, isu ini sudah pun lama wujud dan sentiasa menjadi rungutan semua
guru. Malahan, isu perbualan sesama guru ketika berbual sama ada di kantin
sekolah, bilik guru, ketika berjumpa di pasaraya, pasar ketika membeli ikan,
restoran, tempat joging dan sebagainya tidak lari daripada memperkatakan
hal-hal mengenai beban tugas yang tak pernah berkesudahan. Menurut Lok Yim
Pheng yang di petik dari keratan akhbar bertajuk “Tugas Guru Bertambah Akibat
Banyak Arahan”, guru banyak membazirkan masa mengajar mereka dengan membuat
kerja-kerja yang diarahkan oleh pihak-pihak tertentu. Amat malang perkara ini
berlaku sebab tugas guru adalah mengajar dan mendidik murid dengan penuh
tanggungjawab. Ini merupakan salah satu faktor bebanan tugas
guru pada masa kini. Senario ini berlaku apabila
Kementerian Pelajaran mengeluarkan pekeliling yang mengarahkan guru
melaksanakan program tertentu, namun pada masa sama mereka dikehendaki
menjalankan lagi program seumpama atas arahan pentadbiran pada peringkat
jabatan pelajaran negeri (JPN) atau pejabat pelajaran daerah (PPD), walaupun
semuanya mengandungi pengisian yang hampir sama.
2.0 PUNCA
BERLAKUNYA ISU
Beban kerja bertambah sememangnya
antara isu utama yang sering diperkatakan dalam kerjaya seorang guru. Selain
itu, hari Sabtu yang merupakan hari cuti sepatutnya dinikmati sebahagian guru
juga mungkin sudah menjadi sejarah. Mereka kini bertugas pada hari itu untuk
mengendalikan aktiviti kokurikulum, bermesyuarat selain mengajar kelas gantian
bagi cuti perayaan. Itu belum termasuk beban tugas yang terpaksa dibawa pulang
ke rumah seperti menyemak tugasan sekolah serta membuat persiapan mengajar yang
memerlukan sesetengah daripada mereka bersengkang mata hingga larut malam.
Sememangnya guru wajar menerima kenyataan bahawa mereka yang memilih bidang itu
sebagai kerjaya perlu menerima beban tugas yang diberikan tanpa banyak soal.
2.1 ARAHAN
DALAM ARAHAN
Arahan dalam arahan berlaku apabila seseorang
menerima sesuatu tugasan dari pihak atasan dan pada masa yang sama pula, pihak
pentadbiran memberikan arahan yang sama dalam melaksanakan tugasan pada skop
yang sama pada peringkat yang berbeza. Dalam dunia pendidikan, perkara ini
sering terjadi kepada guru seperti contoh yang terdapat dalam akhbar bertajuk
“Tugas Guru Bertambah Akibat Banyak Arahan” iaitu apabila
Kementerian Pelajaran mengeluarkan pekeliling yang mengarahkan guru
melaksanakan program tertentu, namun pada masa sama mereka dikehendaki
menjalankan lagi program seumpama atas arahan pentadbiran pada peringkat
jabatan pelajaran negeri (JPN) atau pejabat pelajaran daerah (PPD), walaupun
semua mengandungi pengisian hampir sama.
Tindakan ini sememangnya akan membazirkan
masa, tenaga dan wang ringgit kerana guru yang terlibat terpaksa melaksanakan
tugasan yang sama berulang kali manakala tugas sebagai pendidik untuk mendidik
anak bangsa terabai. Maka timbullah pula isu keciciran murid dalam
pembelajaran, guru tidak masuk ke kelas untuk mengajar, wujud masalah tingkah
laku murid dan sebagainya.
2.2 HILANG
SEMANGAT UNTUK BERKORBAN DAN MENDIDIK
Bebanan tugas
guru ibarat isu yang tidak ada kesudahannya, walhal realiti sebenarnya bukan
ditanggung oleh semua guru tetapi oleh sebahagian guru sahaja terutamanya guru-guru
mata pelajaran peperiksaan utama, guru yang menjawat jawatan penting sekolah
dan guru yang terpaksa bertugas selepas waktu kelas seperti jurulatih sukan
utama sekolah dan sebagainya. Namun yang peliknya dalam isu bebanan tugas guru
ini, ada pula guru yang sempat membuka kedai kain, restoran, perniagaan jualan
langsung dan pelbagai kerja sampingan yang tidak berkaitan dengan pendidikan.
Kalau guru terbeban dengan tugas sekolah, mana mungkin mereka mampu menjawat
'dua profesion' dalam satu masa. Sebenarnya 'atas kertas,' Kementerian
Pelajaran telah mengimbangi bebanan tugas guru dengan jumlah masa mengajar
mingguan maksimum hanya 13 jam seminggu dan gaji lumayan untuk guru-guru muda
yang hanya mampu dicapai oleh guru lama yang berkhidmat lebih 18 tahun dan
beberapa lagi insentif lain. Akan tetapi yang peliknya, gaji lumayan
seolah-olah membawa kesan negatif kepada dunia pendidikan apabila guru
berkenaan hilang semangat untuk berkorban dan 'rasa susah' demi mendidik anak
bangsa.
Tuisyen
berbayar hanya dipandang sebelah mata apatah lagi tuisyen percuma dan ditambah
lagi dengan alasan suami tidak mengizinkan, anak sakit dan seribu satu alasan
lain. Jika diminta bertugas di luar bandar pula, pelbagai alasan diberikan,
berjenis 'kabel' juga digunakan untuk mengelakkan diri, sedangkan ketika ditemuduga
dahulu mereka sanggup berjanji untuk berkorban apa sahaja demi mendidik anak
bangsa. Jadi, apabila timbul keadaan ada segelintir guru yang 'enggan susah'
dan bersikap 'anak manja' maka terbitlah masalah bebanan guru kerana ada guru
terpaksa memikul beban guru terbabit. Ditambah pula dengan pentadbir sekolah
yang mengejar populariti, guru yang rajin dan berkebolehan akan dibebani dengan
pelbagai tugas tanpa memikirkan kebajikan guru tersebut. Mereka akan dihantui
dengan kerja yang tidak berkesudahan setiap hari sedangkan ada segelintir rakan
guru yang lain 'enak dibuai mimpi'. Ini menunjukkan ketidakadilan kepada guru
yang dikatakan ‘teraniaya’.
2.3 TUGAS
BERLEBIHAN
Dari hari ke sehari, tugas-tugas guru
dikatakan semakin bertambah selaras dengan kehendak Wawasan pendidikan. Menurut
Ee Ah Meng (1999), guru mempunyai peranan dan tanggungjawab bukan setakat
mengajar tetapi juga mendidik. Guru turut menjalankan tugas-tugas luar bilik
darjah seperti aktiviti kokurikulum, menghadiri kursus atau seminar dan
lain-lain tugas yang mempertingkatkan lagi profesion perguruan di samping tugas
utama mengendalikan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tidak
dapat dinafikan juga guru turut melaksanakan tugas-tugas luar dari bidang
perguruan iaitu bidang perkeranian seperti mengisi buku rekod pelajar, kad
laporan dan sebagainya. Tambahan itu, arahan berulang yang diberikan oleh pihak
atasan pada peringkat yang berbeza juga menyebabkan para guru menanggung
bebanan kerja yang berganda kerana terpaksa melaksanakan tugasan yang sama.
Selain itu, pengagihan tugas yang tidak seimbang
yang diberikan oleh pihak atasan sekolah juga menyebabkan sebahagian guru
terpaksa menanggung bebanan tugas yang berbeza. Pengendalian aktiviti
kokurikulum, mesyuarat dan juga kelas tambahan dan gantian yang dijalankan di
sekolah pada hujung minggu juga menjadi bebanan kepada guru kerana cuti yang
sepatutnya dinikmati oleh guru pada hujung minggu dihabiskan untuk aktiviti dan
program yang dijalankan di sekolah. Menurut Hashim Adnan, Presiden Kesatuan
Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), banyak aduan yang dibuat oleh guru
membabitkan beban bertugas pada setiap hari Sabtu. Malahan itu, ada guru yang
terpaksa bersengkang mata semata-mata untuk membuat persiapan mengajar di
sekolah.
2.4 KEPADATAN
MURID
Ketika ini, kebanyakan sekolah, terutama
sekolah di bandar mengalami masalah kepadatan kelas sehingga ada yang melebihi
40 murid, menyebabkan guru menanggung beban seperti kesukaran mengajar kerana
tahap penguasaan belajar murid yang berbeza di samping kerja merekod,
pemantauan disiplin, pengurusan bilik darjah serta menyemak latihan. Kepadatan
pelajar dalam sesebuah kelas dikenal pasti menyumbang beberapa perkara negatif
kepada guru dan mutu pelajar. Rata-rata guru mengaitkan beban kerja mereka
dengan masalah berdepan pelajar terlalu ramai dalam sesebuah kelas yang
sesetengah mencecah 45 hingga 50 orang. Akibatnya, guru hilang fokus mengajar.
Mereka turut mengalami tekanan emosi dengan telatah dan kerenah pelajar dalam
suasana kelas yang ‘tidak terkawal’. Isu itu juga memberi kesan negatif kepada
pelajar kerana belajar dalam suasana tidak tenteram. Ini menjejaskan pencapaian
dalam pelajaran dan peperiksaan mereka. Gangguan rakan yang nakal juga boleh
menjejaskan minat untuk tekun menuntut ilmu. Perancangan untuk mengurangkan
kepadatan pelajar dalam kebanyakan kelas sekolah di bandar mesti ditangani
mulai sekarang. Jika masalah ini berterusan, ia bukan saja menjejaskan mutu
pelajar, malah tenaga guru yang mendukung tanggungjawab mendidik anak bangsa
itu juga semakin tidak bermaya.
Tidak mustahil kerajaan melaksanakan kaedah
menyuraikan kepadatan itu dengan membina lebih banyak asrama desa untuk membawa
masuk pelajar dari bandar. Menghantar lebih ramai pelajar ke luar bandar mampu
memberi kesan sosioekonomi. Mungkin juga ada ibu bapa enggan menghantar anak ke
sekolah desa. Tetapi jika sekolah itu menyediakan infrastruktur dan guru
berkemampuan tinggi, maka lebihan puluhan ribu pelajar pandai dari bandar boleh
‘dieksport’ ke sekolah pintar di desa. Cadangan mengehadkan hanya 25 pelajar
dalam setiap kelas dikemukakan kepada Kementerian Pelajaran sebagai antara 40
cadangan mengurangkan beban tugas guru sewajarnya diperhalusi. Cadangan ini
menarik kerana mampu mewujudkan suasana pembelajaran lebih kondusif untuk murid
mahupun guru. Bagaimanapun pelaksanaan cadangan ini membabitkan kos yang sangat
tinggi. Jumlah guru pula perlu ditambah secara drastik. Kelas, makmal dan
kemudahan pembelajaran tambahan lain perlu disediakan manakala sesi
persekolahan terpaksa diadakan pada waktu pagi dan petang.
3.0 IMPLIKASI
Setiap tahun menunjukkan terdapatnya
permohonan dari guru untuk bersara awal. Antara alasan yang dikemukakan untuk
bersara awal adalah kerana beban kerja yang semakin banyak. Peningkatan beban
kerja guru masa kini menyebabkan guru-guru mengalami tekanan mental dan emosi.
Ini tidak langsung menyebabkan prestasi guru terjejas dan pengajaran dan
pembelajaran juga tidak dapat berjalan dengan sempurna. Masalah beban tugas
guru ini boleh menganggu fikiran serta menjejaskan kesihatan yang serius. Gold
dan Roth (1993) berpendapat bahawa bidang pendidikan tidak dapat memenuhi janji
kepada guru sesuatu yang hebat, kepuasan bekerja dan kegembiraan kerana
menolong anak-anak membesar dan menjadi matang. Keadaan ini menyebabkan hasrat
murni para guru untuk menolong anak-anak membesar dan menjadi matang musnah
kerana guru menghadapi pelbagai tekanan. Bebanan tugas yang banyak juga boleh
menyebabkan profesion perguruan menjadi kurang diminati dan seterusnya menjadi
pilihan profesion yang terakhir.
Implikasi yang berlaku kepada masyarakat
pula membuatkan ibu bapa kurang yakin terhadap kualiti pengajaran guru yang
dikatakan tidak mencapai hasrat yang disarankan akibat lambakan kerja.
Murid-murid juga tidak beroleh ilmu pengetahuan yang sepatutnya semasa sesi
pembelajaran di dalam kelas. Tekanan yang mungkin dihadapi guru juga dikhuatiri
akan memberi kesan kepada murid di mana guru mungkin melepaskan tekanan kepada
murid melalui hukuman yang tidak sewajarnya semasa melaksanakan proses
pengajaran dan pembelajaran. Di samping itu juga, tahap pencapaian sekolah juga
akan menjadi semakin menurun sehingga menjejaskan pelajaran murid-murid yang
ingin menambah ilmu di dada.
4.0 LANGKAH
MENGATASI BEBAN TUGAS GURU
Berdasarkan
kenyataan media, Kementerian pelajaran telah mengeluarkan kenyataan bertarikh
23 Oktober 2010 seperti berikut: Isu beban tugas guru telah ditimbulkan oleh
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) kepada Y.A.B. Timbalan
Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin bin
Haji Mohd. Yassin pada 30 Mac 2010. Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) telah menubuhkan satu Jawatankuasa Khas Bagi Menangani Isu Beban
Tugas Guru (JKMIBTG) yang dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Dato’ Haji
Alimuddin bin Haji Mohd Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Objektif
penubuhan JKMIBTG ini adalah untuk menyenaraikan tugas dan tanggungjawab guru,
mengenal pasti faktor yang menyebabkan beban tugas guru bertambah, dan
mencadangkan tindakan bagi menangani isu beban tugas guru.
Satu sesi
pembentangan laporan JKMIBTG kepada Y.A.B. Timbalan Perdana Menteri merangkap
Menteri Pelajararan telah diadakan pada 3 Jun 2010, dan sebanyak 14 faktor
telah dikenal pasti sebagai penyumbang kepada isu beban tugas guru. JKMIBTG
juga telah mencadangkan 28 perakuan bagi menangani isu ini.
Bagi
merealisasikan semua perakuan ini, satu Jawatankuasa Pelaksana Bagi Menangani
Isu Beban Tugas Guru (JKPMIBTG) telah ditubuhkan dan bermesyuarat
sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk menyemak status pelaksanaan. Antara
perakuan yang telah diambil tindakan:
4.1 Bagi memastikan pelaksanaan
aktiviti pada hari Sabtu diadakan secara berjadual serta tidak melebihi dua
kali sebulan, satu surat siaran telah dikeluarkan oleh KPM untuk memastikan
pihak sekolah mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.8/2005: Pelaksanaan
Bekerja Lima Hari Seminggu;
4.2 Bagi mengurangkan tugas
rencam guru di sekolah, satu Garis Panduan Penggabungan Jawatankuasa telah
disediakan supaya jumlah Jawatankuasa di peringkat sekolah tidak melebihi sepuluh
yang terpenting.
4.3 Bagi mengurangkan tugas
perkeranian yang pada ketika ini dilaksanakan oleh guru, KPM telah memohon
pertambahan jawatan Pembantu Tadbir melalui urusan pindah butiran perjawatan/ trade off bagi tujuan pelaksanaan kajian
rintis di 50 buah sekolah gred A yang mempunyai enrolmen melebihi 1500 orang
murid
4.4 Bagi mengurangkan kekerapan
guru keluar meninggalkan kelas untuk berkursus:
4.4.1
Satu
Pelan Operasi Latihan (POL) Tahunan yang komprehensif sedang dibangunkan untuk
dilaksanakan dalam tahun 2011
4.4.2
Kursus
Dalam Perkhidmatan secara atas talian (online) akan diperkenalkan
4.4.3
Pemansuhan
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dalam pembentangan bajet 2011 yang telah
diumumkan oleh YAB. Perdana Menteri Malaysia.
4.5 KPM juga telah memohon
peruntukan kewangan dalam Anggaran Belanja Mengurus 2011 bagi menampung
keperluan khidmat Kumpulan Guru Simpanan Kebangsaan (KGSK) dan Guru Sandaran
Tidak Terlatih (GSTT) dan
4.6 One Stop Centre diwujudkan
di peringkat KPM bagi tujuan pengumpulan dan penyelarasan data.
4.7 Mengehadkan murid kepada
hanya 25 orang bagi setiap kelas di sekolah rendah dan menengah adalah antara
40 cadangan mengatasi beban tugas guru yang dikenal pasti oleh jawatankuasa
khas yang ditubuhkan Kementerian Pelajaran bagi mengkaji masalah berkenaan. Ia
berdasarkan kajian ilmiah yang pernah dilaksanakan dengan mengambil kira model
sekolah di negara maju seperti Amerika Syarikat, Kanada dan Australia yang
menunjukkan 25 pelajar bagi setiap kelas adalah jumlah yang ideal untuk
membolehkan guru memberi tumpuan kepada proses pengajaran dan pembelajaran
secara berkesan. Menurut sumber, ia adalah antara 40 cadangan yang dikenal
pasti oleh jawatankuasa khas yang dipengerusikan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan
Sri Alimuddin Mohd Dom.
Tindakan yang
diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam menangani isu bebanan tugas
guru ini dilihat banyak membantu menangani masalah ini agar tidak menjadi
‘barah’ yang semakin teruk dan sesungguhnya dapat membela nasib sebilangan guru
yang teraniaya akibat isu ini yang dibiarkan tanpa rawatan sewajarnya.
5.0 KESIMPULAN
Dalam
konteks sekolah, guru yang terbabit dalam melaksanakan pelbagai tugasan
berkaitan akademik, pentadbiran mahupun kokurikulum sebenarnay menghabiskan
lebih banyak masa mereka di tempat kerja berbanding di rumah. Mereka bukan
sahaja bersusah payah untuk menyiapkan tugasan masing-masing di sekolah
mengikut jadual yang ditetapkan malahan perlu juga memastikan tugas-tugas di
rumah dan perhubungan sosial berjalan dengan lancar khususnya kepada mereka
yang telah berkeluarga. Kebanyakan individu sepatutnya hanya bekerja mengikut
jam tertentu sahaja dalam seminggu. Baki masa yang lain pula sewajarnya digunakan
untuk mengukuhkan perhubungan sosial dengan masyarakat setempat, keluarga dan
sebagainya meliputi komunikasi, menyelesaikan masalah dan melakukan aktiviti
bersama ahli keluarga, jiran-jiran tetangga mahupun rakan-rakan. Sekiranya
berlaku kekangan masa untuk bersama masyarakat setempat, berkemungkinan guru
akan membawa masalah peribadi mereka ke sekolah untuk diselesaikan. Ini akan
menyebabkan komitmen guru terhadap tugas mendidik terganggu sekaligus member
kesan negatif kepada proses pengajaran dan pembelajaran murid.
Tugas guru bertambah akibat banyak arahan
01/09/2012 - 03:07:16 AM Oleh
Syuhada Choo Abdullah, Zanariah Abd Mutalib dan Mazfiza Md Noor
NUTP gesa pendidik hanya akur pekeliling
kementerian
KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendedahkan guru menanggung beban kerja berganda akibat wujudnya ‘arahan dalam arahan’ yang mana mereka terpaksa melakukan tugasan dalam skop sama berulang kali atas arahan pihak atasan pada peringkat berbeza.
KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendedahkan guru menanggung beban kerja berganda akibat wujudnya ‘arahan dalam arahan’ yang mana mereka terpaksa melakukan tugasan dalam skop sama berulang kali atas arahan pihak atasan pada peringkat berbeza.
Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata
senario itu berlaku apabila Kementerian Pelajaran mengeluarkan pekeliling yang
mengarahkan guru melaksanakan program tertentu, namun pada masa sama mereka
dikehendaki menjalankan lagi program seumpama atas arahan pentadbiran pada
peringkat jabatan pelajaran negeri (JPN) atau pejabat pelajaran daerah (PPD),
walaupun semua mengandungi pengisian hampir sama.
Beliau berkata, keadaan sedemikian berlaku di negeri tertentu menyebabkan guru terpaksa akur dengan arahan dikeluarkan pihak atasan pada peringkat berbeza itu sehingga berlaku pembaziran masa dan menjejaskan tanggungjawab mereka dalam pengajaran dan pembelajaran.
“Justeru, dalam menangani situasi sebegini, NUTP berharap guru hanya perlu akur kepada pekeliling dikeluarkan Kementerian Pelajaran dan tidak perlu ditokok tambah dengan program yang mirip oleh pihak JPN atau PPD,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.
Akhbar semalam melaporkan sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan untuk mengkaji beban tugas guru yang kini terpaksa melakukan kerja berlebihan, termasuk pentadbiran dan perkeranian hingga mengganggu tanggungjawab mendidik pelajar.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dipetik sebagai berkata jawatankuasa itu yang dipengerusikan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, dan dianggotai beberapa pegawai pelajaran dan wakil NUTP akan mengenal pasti tahap keseriusan isu berkenaan serta diberi tempoh dua bulan untuk menyelesaikannya.
Lok berkata, masalah berkenaan ialah antara beban kerja guru yang dibangkitkan dalam mesyuarat antara NUTP dan Muhyiddin yang berlangsung lebih sejam di Bangunan Parlimen, kelmarin.
Selain itu pada pertemuan berkenaan, katanya, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran dimaklumkan mengenai masalah kekurangan waktu untuk guru berehat apabila dipanggil menjalankan pelbagai aktiviti pada setiap Sabtu, justeru NUTP mencadangkan supaya kementerian menetapkan peraturan bahawa guru hanya dipanggil bertugas pada Sabtu kedua dan keempat dalam sebulan.
Sambil menjelaskan NUTP menyokong penempatan guru baru di pedalaman, katanya, kesatuan itu bagaimanapun membantah tindakan memindahkan guru dari sebuah sekolah ke sekolah lain untuk penggiliran kerja bagi pelbagai mata pelajaran di sesetengah negeri, sedangkan proses penugasan semula itu sepatutnya hanya untuk subjek Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.
“NUTP ada 160,000 ahli dari pelbagai kumpulan dalam sektor pendidikan, oleh itu banyak masalah akar umbi yang perlu diberi perhatian. Justeru, NUTP berharap dapat mengadakan perjumpaan dengan Timbalan Perdana Menteri sekurang-kurang dua kali setahun untuk membincangkannya.
“NUTP amat berterima kasih atas keprihatinan beliau yang begitu `passion’ terhadap profesion keguruan,” katanya.
LAMPIRAN
BORANG REKOD KOLABORASI KERJA KURSUS
No comments:
Post a Comment