ISU MURID DIPUKUL GURU BESAR SEHINGGA CEDERA
1.0 PENGENALAN
Dalam konteks dunia pendidikan yang serba mencabar
dewasa ini, guru-guru perlu peka dan beriltizam untuk menjadikan mereka dan
juga produk mereka mendapat pengiktirafan. Proses pengajaran dan pembelajaran
haruslah konsisten dengan halatuju dan falsafah pendidikan negara. Dalam menuju
negara maju tahun 2020 dan pembelajaran bertaraf dunia, para guru haruslah
mempunyai sikap dan semangat yang tinggi serta bersifat proaktif dalam
menjayakan iltizam dan harapan bangsa.
Di
sekolah, guru berperanan mendidik, mengasuh, menunjuk ajar, membimbing, membina
dan memandu golongan pelajar ke arah suatu matlamat yang telah ditetapkan
berpandukan kepada FPN dan Wawasan 2020 (Joohari 1994). Profesion perguruan
juga merupakan badan yang dipertanggungjawabkan oleh kerajaan untuk
menghasilkan rakyat masa depan yang serba canggih sebagai jentera penggerak
negara. Tanggungjawab profesion perguruan menjadi semakin berat kerana rakyat
masa hadapan yang hendak dihasilkan itu bukan sahaja perlu diterapkan dengan
pelbagai ilmu pengetahuan semata-mata, tetapi perlu juga diseimbangkan dengan
nilai sosial yang baik dari segi moral dan etika yang murni. Malangnya ketika
kita bersungguh-sungguh menyahut cabaran masa kini untuk merealisasikan
aspirasi negara, timbul pula pelbagai masalah dikalangan guru-guru.
Berita guru memukul pelajar, mendera,
mencabul dan merogol anak didik sendiri sering berlaku dan menjadi topik media.
Tidak kurang juga apabila ia menjadi bualan hangat dikalangan masyarakat.
Kejadian guru-guru memukul pelajar sering dipilih untuk dijadikan tajuk utama
bagi media massa. Dahulu, para pendidik mempunyai status yang tinggi dalam
hierarki hidup masyarakat tetapi sekarang tidak lagi. Adakah ini berpunca dari
sikap dan kelalaian guru itu sendiri? Oleh itu, sebagai seorang guru kita haruslah
memahami kod etika perguruan.
1.1 Latar Belakang Masalah
Murid dipukul guru besar hingga cedera
SEGAMBUT – Akibat ditampar dan ditendang oleh seorang guru matematik yang juga guru besar sekolah, seorang murid tahun lima mendakwa mengalami gegaran otak.
Bapa mangsa S. Saravanan, 40, berkata, dia dimaklumkan secara lisan oleh doktor dari Bahagian Neurologi, Hospital Kuala Lumpur yang memeriksa anaknya selepas ditahan dua hari di wad kerana muntah-muntah selepas insiden itu.
Dalam kejadian 3 April lalu, pipi anaknya, S. Suryakaran, 11, ditampar dan kaki kirinya disepak hingga terjatuh serta kepala terhantuk pada kerusi kerana tertinggal buku latihan.
Justeru, satu laporan polis berhubung tindakan guru itu terhadap anaknya dibuat di Balai Polis Jinjang.
“Saya kecewa, setakat ini tiada wakil pihak sekolah datang ke rumah atau bertanya khabar tentang keadaan Suryakanan.
“Apa jaminan anak saya akan sembuh dan tiada kecederaan sampingan. Saya harap Kementerian Pelajaran campur tangan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Katanya, dia kini hilang pekerjaan selepas tidak datang bekerja selama tiga hari kerana menjaga Suryakaran.
Apa yang dikesalinya, insiden berlaku pada jam 9 pagi tetapi dia mengetahuinya pada kira-kira jam 1 petang.
Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 324 kanun keseksaan.
sumber:http://www.sinarharian.com.my/edisi/...cedera-1.38429
2.0 PUNCA
TINGKAH LAKU GURU BAGI KES KEKASARAN TERSEBUT
Perhubungan guru dan murid menjadi aspek yang penting di
dalam dunia pendidikan. “Biasanya bukan
sengaja guru ingin menimbulkan masalah, sudah tentu punca datang daripada
kenakalan atau kedegilan kanak-kanak itu sendiri. Bukan semua murid itu baik
dan patuh pada peraturan sekolah. Itulah naluri kanak-kanak yang perlu kita
fahami”. Begitulah yang dikatakan oleh pakar psikologi kanak-kanak dan remaja,
Dr. Mohd. Amin Shariff.
“Kita
sememangnya tidak boleh memaafkan guru yang sudah dewasa dan berfikiran matang
terlibat dalam insiden itu, tetapi dalam sesetengah kes mereka mungkin hilang
pertimbangan”, ujarnya lagi.
Selain
itu menurut Prof. Dr. Robiah Sidin berpendapat punca
guru bertindak keterlaluan mungkin kerana menghadapi tekanan jiwa akibat beban
kerja yang terlalu banyak, tanggungjawab semakin berat dan tuntutan masyarakat
yang menggunung terhadap guru. Punca yang menyebabkan
tingkah laku negatif ini ialah tekanan kerja yang dihadapi menyebabkan guru
tersebut mengalami stress yang tinggi. Mengikut Kyriacou (2000), stress guru
merujuk kepada pengalaman guru terhadap emosi yang tidak diingini seperti
tekanan, kekecewaan, kebimbangan, kemarahan dan kemurungan akibat daripada
tugasnya sebagai guru.
Bebanan
kerja yang terlalu banyak, dimarahi oleh pihak pentadbir, disisihkan dan
sebaginya adalah contoh tekanan kerja yang dihadapi oleh guru setiap hari
menyebabkan guru itu tidak berfikir panjang seterusnya mencari jalan lain untuk
melepaskan tekanan yang dihadapinya. Guru tersebut menganggap, kekasaran
terhadap anak muridnya ini boleh mengurangkan tekanan kerja yang dihadapi,
namun kesan dari perkara itu lebih teruk dari apa yang dijangkakan. Selain itu,
pengurusan tekanan yang tidak betul menyebabkan guru tersebut menggunakan murid
sebagai alat untuk melepaskan tekanan yang dihadapinya.
Menurut
pakar pendidikan, Prof. Dr. Robiah Sidin, guru sekarang berdepan dengan
bilangan pelajar yang terlalu ramai ditambah dengan pelbagai karenah. Ini
berbeza dengan murid yang diajar oleh rakan sejawat mereka sedekad dua yang
lalu. Ketika itu murid lebih patuh kepada guru dan ia wajar dicontohi .
Ahli sosiologi UKM, Dr. Sarifa Zaleha Syed Hassan pula berkata, punca guru
bertindak agak kasar mungkin kerana hilang kesabaran. Mungkin jika seorang
murid yang nakal, guru dapat kawal tetapi kalau terlalu ramai, ia boleh
menghilangkan kesabaran guru. “Guru juga manusia biasa, jika terlalu tertekan,
sesekali kesabaran tidak boleh dikawal”, jelas beliau.
Walau
bagaimanapun, munurut seorang kaunselor Universiti Islam Antarabangsa, Asniza
Mamat, salah satu andaian punca guru bertindak ganas terhadap murid ialah guru
itu sendiri tidak berminat kepada profesion perguruan. Jadi apabila tidak
minat, seseorang guru itu tidak dapat menyesuaikan diri dengan karenah murid.
Sudah tentu mereka tidak punya perasaan sabar. Mereka mudah merasa marah. Guru
juga adalah manusia biasa yang mempunyai emosi, kadangkala perasaan marahnya
sampai ke tahap lupa bahawa dia adalah guru dan berhadapan dengan anak orang
lain.
Sesetengah
guru menghukum dengan tujuan untuk mendidik kerana kenakalan murid berkenaan. Kita
tidak boleh salahkan guru sahaja kerana ibu bapa juga terlibat kerana kurang
menekankan pendidikan moral kepada anak masing-masing. Ada juga murid yang berperangai
baik di rumah tetapi nakal di sekolah. Walau bagaimanapun, ini bukanlah
menunjukkan bahawa kita harus menyokong keganasan yang dilakukan guru.
Sebaliknya kita sama-sama perlu memikirkan jalan terbaik untuk menyelesaikan
masalah agar perkara yang sama tidak berulang lagi dan bukan hanya menuding
jari kepada mana-mana pihak. Pendedahan kes guru mendera murid ini juga ada
kebaikan untuk masyarakat menilai semula peranan masing-masing dalam mencari
penyelesaiannya. Gejala ini perlu dibendung dan semua pihak adalah terlibat.
3.0 IMPLIKASI
KEPADA GURU, IBU BAPA, PROFESION PERGURUAN
Antara kesan yang akan dialami guru yang bertindak kasar kepada
anak murid ialah murid akan memulaukan guru yang mereka tidak suka. Murid menjadi
benci dan mereka semakin menjauh daripada guru tersebut dan takut untuk meneruskan
pelajaran dengan guru tersebut. Selain itu, hubungan guru dan rakan sejawatnya
juga akan musnah kerana mereka semua tidak lagi mempercayai guru tersebut
selepas sekali melakukan kekasaran terhadap anak muridnya sendiri. Guru
tersebut akan tertekan akibat dari perbuatannya.
Kesan lain terhadap ibu bapa ialah menyebabkan ibu bapa tidak
mempercayai guru yang bertindak memukul anak mereka. Pengurusan PIBG akan melakukan
mesyuarat dan akan menyuarakan pendapat mereka yang mana mereka akan meragui kebolehan
guru tersebut menjadi seorang pendidik yang baik. Selain itu, ibu bapa membawa
isu ini kepada pihak atasan seperti polis dan peguam bagi mendapat keadilan
bagi pihak anak mereka.
Disamping itu, kesan terhadap masyarakat pula ialah masyarakat
akan memandang serong terhadap profesion ini. Profesion ini sepatutnya dihormati
oleh smua lapisan masyarakat. Akan tetapi dengan adanya segelintir guru yang bertindak
kasar terhadap anak murid, akan menyebabkan masyarakat mula meragui kredibiliti
sebagai seorang guru. Bak kata pepatah kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
Seterusnya, kesan yang akan menimpa sekolah ialah
reputasi sekolah akan menurun menyebabkan masyarakat terutama ibu bapa tidak
lagi menghantar anak mereka ke sekolah tersebut. Selain itu, sekolah tidak lagi
dianggap sebagai institusi pendidikan yang memberi pendidikan yang berkualiti
kepada murid-murid. Kesan jangka pendek yang dialami oleh mangsa ialah mangsa
lebih takut untuk ke sekolah dan tidak berminat untuk belajar sehingga prestasi
mangsa menurun. Murid akan phobia dengan guru tersebut dan mengalami tekanan
emosi.
4.0 KOD
ETIKA GURU
Etika merupakan satu sistem dasar akhlak, adat dan
tingkahlaku atau kesusilaan (Dewan Bahasa & Pustaka) yang merupakan prinsip
moral atau set prinsip moral (Kamus Oxford). Etika juga boleh dikatakan sebagai
tanggugjawab dan akibat tingkah laku seseorang terhadap masyarakat. Menurut
dari perspektif Islam, merujuk kepada tingkahlaku yang betul berasaskan
Al-Quran dan ketaqwaan kepada Allah S.W.T.
Bagi seorang guru, haruslah mempunyai etika kerja bagi
mencapai objektif iaitu menanamkan sikap positif dan menghapuskan sikap negatif
dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan bagi meningkatkan kualiti
kerja. Selain itu guru mestilah
mematuhi prinsip etika kerja seperti berikut perlu dilaksana serta dihayati bersungguh-sungguh. Perkara pertama yang perlu dipatuhi ialah niat yang betul. Sesungguhnya semua pekerjaan bergantung kepada niat yang betul. Bagi menanamkan niat yang betul, guru dikehendaki memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Negara, misi, matlamat dan objektif KPM.
mematuhi prinsip etika kerja seperti berikut perlu dilaksana serta dihayati bersungguh-sungguh. Perkara pertama yang perlu dipatuhi ialah niat yang betul. Sesungguhnya semua pekerjaan bergantung kepada niat yang betul. Bagi menanamkan niat yang betul, guru dikehendaki memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Negara, misi, matlamat dan objektif KPM.
Selain itu guru haruslah ikhlas menjalankan tugas dengan
sempurna dan berusaha untuk memberikan sumbangan yang bermutu. Sentiasa
memperbaharui niat untuk kebaikan dan tidak bertingkahlaku sehingga begitu rupa
sehingga boleh mencemarkan sifat profesionalnya dan yang akan menyebabkan
hilang kepercayaan orang ramai terhadap profesion perguruan. Perlakuan yang
baik juga penting dalam kalangan warga pendidik bertanggungjawab untuk mencapai
hasil yang berkualiti di samping memperbaiki imej organisasi. Untuk itu, semua
guru mesti menunjukkan penampilan diri, pertuturan dan perbuatan yang terbaik
sepanjang masa.
Seterusnya kod etika keguruan lain ialah guru sebagai penggerak
ke arah kebaikan. Guru hendaklah menampilkan diri sebagai seorang yang dinamik,
maju, berdaya saing dan dapat mendorong orang lain melakukan kebaikan. Guru perlu
berusaha agar hasil kerja dan amalan dapat menonjolkan ciri-ciri kecemerlangan
dan ketinggian kualiti yang boleh menjadi sumber inspirasi kepada rakan sejawat.
Berdasarkan isu tingkah laku negatif yang dilakukan oleh
guru dalam kes kekasaran terhadap anak murid ini, kita dapati guru tersebut
melanggar kod etika perguruan dimana beliau tidak menunjukkan tanggungjawab
terhadap pelajar. Dalam kes ini sepatutnya guru tersebut mengutamakan
keselamatan pelajar namun guru tersebut telah melakukan perkara yang sebaliknya
dengan menampar pelajarnya. Kes seperti ini tidak harus dilakukan kerana ianya
mencemarkan nama baik profesion ini sehingga menyebabkan murid tersebut merasa
takut untuk melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran.
5.0
CADANGAN MENGATASI TINGKAH LAKU GURU YANG NEGATIF
Tokoh
pendidikan, Tan Sri Prof. Dr. Awang Had Salleh mencadangkan agar Jabatan
Pendidikan Negeri mengenalpasti guru-guru yang menghadapi masalah psikologi dan
mengatasinya dengan segera. Beliau juga mencadangkan supaya bengkel-bengkel
diadakan bukan sahaja untuk menaikkan imej dan kualiti guru, tetapi membantu
mereka menghadapi situasi kerja yang semakin rumit serta mengendalikan perasaan
tertekan.
“Cara
mengatasi guru ganas bukan sekadar menukarkan mereka ke tempat lain
semata-mata. Sebaliknya jika mereka tidak berminat mengajar, lebih baik diambil
tindakan tegas dengan memberhentikan guru tersebut”, jelasnya lagi. Beliau
turut mencadangkan untuk mengatasi masalah guru ganas ialah dengan menapis
calon guru dari peringkat awal melalui ujian psikologi. Ujian ini berguna untuk
menguji kesesuaian seseorang sebagai guru.
Guru
perlu sedar bahawa pelajar adalah manusia biasa yang memerlukan bimbingan dan
tunjuk ajar. Oleh itu murid patutlah mendapat layanan yang beradab dan dengan
cara inilah boleh mendorong murid memberi penghormatan yang setimpal dengan
layanan yang diberikan oleh guru kepada mereka. Sikap guru yang bengis dan
garang hanya menakutkan murid untuk ke sekolah.
“Guru tidak boleh
mengenakan hukuman atau denda kepada pelajar yang melakukan kesalahan kecil
dengan cara mendera atau mencela”, begitulah kata Timbalan Menteri Pelajaran
Datuk Noh Omar. Beliau berkata guru sebaliknya perlu mendidik pelajar yang
melakukan kesalahan kecil, seperti membuat bising dalam bilik darjah, tidak
memberikan perhatian sewaktu guru mengajar dan berkeliaran semasa waktu
persekolahan. “Macam-macam cara boleh dibuat. Guru boleh paksa murid menulis
karangan di rumah, bagi kerja-kerja yang boleh memberikan nilai murni kepada
pelajar,” kata beliau. Menurut beliau juga, semua hukuman dan denda yang
berbentuk pendidikan telah dinyatakan secara jelas dalam Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 8/1983 di bawah Mengenakan Hukuman Biasa Terhadap Murid-murid
Yang Melakukan Perbuatan Salah Laku Yang Tidak Dinyatakan Dalam
Peraturan-peraturan Pelajaran. “Dalam pekeliling ini diberitahu tindakan
hukuman seperti mengetuk dan menyekel kepala murid, menampar, mencubit hingga
lebam, memulas telinga, membuat henjutan sambil memegang telinga, mencela,
mendera seperti berlari keliling padang, menjemur atau menghukum murid secara
berkumpulan tidak dibenarkan,” tegasnya.
Segelintir guru yang
berhadapan dengan masalah disiplin mahupun masalah pencapaian akademik murid
yang lemah, membuat penilaian bahawa murid perlu dihukum sebagai peringatan,
pengajaran dan kesedaran kepada mereka. Mungkin guru tersebut termasuk dalam
golongan yang yakin bahawa hukuman fizikal seperti merotan dan mendera akan
memberi manfaat. Tetapi akibat daripada tindakan fizikal itu, kecederaan hingga
luka dan lebam sudah tentu merisaukan ibu bapa. Mungkin guru berkenaan tidak
berniat berbuat demikian hingga perlu mendapatkan rawatan perubatan, tetapi
jika emosi turut memainkan peranan dalam menjalankan hukuman, biasanya kesan
negatif yang berlebihan sebegitu akan terjadi.
Menurut
Presiden Persatuan Penguam Muslim, Zaitoon Datuk Othman, terdapat beberapa
peruntukan undang-undang Kanun Keseksaan disediakan dan telah menetapkan
prosedur dan tindakan terhadap mereka yang mencederakan. Mulai dari Seksyen
319, ia menyentuh pelbagai perundangan terhadap mereka yang mencederakan.
Antara seksyen yang menarik ialah peruntukan di bawah Seksyen 320 iaitu cedera
parah; Seksyen 321 – dengan sengaja menyebabkan cedera dan Seksyen 322 – dengan
sengaja menyebabkan cedera parah.
Sebagai
contoh dalam Kanun Keseksaan, jika seorang guru besar telah menjalankan budi
bicaranya dengan munasabah sebagai guru sebat seorang pelajar, maka guru
tersebut tidak menggunakan kekerasan jenayah kepada pelajarnya kerana guru itu
bermaksud hendak menyebabkan ketakutan dan kegusaran, ia tidak menggunakan
kekerasan dengan menyalahi undang-undang. Bagaimanapun, jika murid berkenaan
mengalami kecederaan yang teruk akibat dipukul oleh guru berkenaan, maka ibu
bapa dinasihatkan membawa anaknya berjumpa dengan doktor di hospital kerajaan
untuk tujuan rawatan dan laporan kesihatan. Ini harus disusuli dengan laporan
polis.
Dalam
konteks tindakan undang-undang, ibu bapa boleh mengambil tindakan prosedur
undang-undang jenayah (criminal offence) ataupun sivil di bawah
Undang-undang Tort. Di bawah prosedur Undang-undang Tort, tindakan yang dibawa
oleh ibu bapa sebagai plaintif boleh menuntut pampasan bagi pihak anaknya
daripada guru yang memukul di mahkamah sivil. Hal ini jelas apabila Menteri
Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sendiri mengatakan bahawa
kementeriannya tidak akan berkompromi terhadap guru yang memukul pelajar
sekolah ketika mengajar. Oleh sebab itulah guru-guru dinasihatkan agar tidak
membuat tindakan terburu-buru dan mengikut emosi dalam menghukum pelajar.
Bagi
menangani masalah tingkah laku guru ini, kerajaan atau badan bukan kerajaan
(NGO) perlu menyediakan kemudahan khidmat bimbingan dan kaunseling yang
dikhaskan kepada guru yang bermasalah. Khidmat bimbingan dan kauseling ini
bertujuan membolehkan guru mendapatkan bantuan dan nasihat dari pakar
kaunseling jika mereka mengalami tekanan. Menurut Shertzer dan Stone (1981)
mengatakan bahawa bimbingan sebagai perkhidmatan membimbing individu yang
memerlukannya untuk mencapai kefahaman, pengetahuan dan kemahiran tertentu.
Selain
itu, kuatkan undang-undang juga boleh diambil bagi mengatasi masalah kekasaran
guru terhadap anak murid ini. Penguatkuasaan undang-undang seperti penjara dan
hukuman sebagainya bagi mengatasi masalah ini dari terus berleluasa. Dengan
adanya penguatkuasaan undang-undang, tingkah laku negatif dalam kalangan guru
mungkin dapat diatasi dengan segera. Di samping itu juga, guru yang melanggar
etika keguruan perlulah dilucutkan dari jawatannya. Ini dapat member pengajaran
kepada guru-guru yang lain supaya tidak melakukan perkara yang sama.
Justeru
itu, guru sewajarnya sentiasa menghayati dan mengamalkan Tatasusila Profesion
Penguruan. Guru perlu mengelakkan diri daripada nafsu marah dan jauhkan diri
daripada membuat kesimpulan terburu-buru tanpa penyelidikan terlebih dahulu
seperti yang digariskan dalam buku Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk
Guru Besar dan Guru.
Jelas
sekali gurulah yang lebih rela memikul tanggungjawab mendisiplin dan menghadapi
pelbagai risiko keganasan pelajar sehingga diri sendiri yang tertekan. Layaknya
mereka disanjung atas kesudian mereka bukan dikutuk sebagai pendera. Justeru
itu, semua pihak termasuk ibu bapa dan media perlulah bersikap lebih adil dan
rasional apabila berdepan dengan kes guru memukul anak mereka. Tidak ada
seorang guru pun yang mahu memukul muridnya sesuka hati tanpa sebarang sebab.
Guru adalah pendidik dan berpendidikan. Mereka tahu kesan jika mereka memukul
murid.
Ibu bapa dan masyarakat
harus sedar bahawa tugas guru bukan sekadar memberi ilmu pengetahuan dan
mendidik. Lebih dari itu, mereka bertanggungjawab mendisiplinkan para pelajar,
satu proses pembudayaan yang jarang diterima pelajar sewaktu di rumah. Oleh
itu, isu guru mendera dan bertindak ganas adalah masalah yang perlu diberi
perhatian semua pihak. Seterusnya penyelesaian bersama hendaklah ada terutama
di antara guru, ibubapa, pelajar dan sekolah agar masalah-masalah ini dapat
diselesaikan dengan cara terbaik.
5.0 KESIMPULAN
Hubungan
antara pelajar dengan guru merupakan perhubungan yang murni. Guru sama-sama
berkongsi kekecewaan dan duka pelajar. Guru yang demikian akan rasa bersalah
dengan pengurangan komitmen terhadap murid mereka yang sentiasa memerlukan
tunjuk ajar dan bantuan. Guru adalah golongan manusia yang memberi kesan yang
besar terhadap perkembangan personaliti, mental dan fizikal setiap manusia.
(Noran, 1993).
Menurut
Mok Soon Sang (1988), antara peranan guru yang penting ialah sebagai pengarah
pembelajaran dengan membimbing pelajar supaya mereka berusaha belajar secara
individu atau berkumpulan dan bertindak sebagai ibu bapa kepada pelajar, demi
menjaga keselamatan dan kebajikan pelajar. Peranan ini akan membantu pelajar
menyesuaikan diri dan menganggap sekolah sebagai sebahagian keluarga mereka.
Selain itu, guru juga sebagai pendisiplin yang bertanggungjawab menjaga
disiplin pelajar serta membantu mereka membentuk sahsiah dan kelakuan yang
sejajar dengan nilai dan norma masyarakat. Guru juga sebagai contoh model hidup
di mana tingkah laku guru menjadi contoh teladan kepada pelajar.
Dengan
ini, nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat diterapkan
dalam jiwa pelajar. Sebagai seorang pendidik yang bertanggungjawab, guru hari
ini harus menyedari tugas dan amanah yang diserahkan kepadanya untuk mendidik
generasi yang akan menjadi dewasa kelak.
Guru dapat diertikan sebagai pengajar, pengasuh atau
pendidik yang memberi kesan besar terhadap perkembangan personaliti, mental dan
fizikal setiap manusia. (Noran et al, 1993). Dalam dunia pendidikan,
kebiasaannya guru akan mendorong dan menggalakkan setiap pelajarnya mengenal
pasti dan meyakini potensi diri mereka yang sebenar. Potensi pelajar tidak
hanya diukur melalui keputusan peperiksaan, bahkan melalui perbandingan
keupayaan sesama rakan mereka.
No comments:
Post a Comment